Tijdens een reis naar Ghana proefde documentairemaker Lars Gierveld voor het eerst het sap van de cacaovrucht. De frisse smaak én het feit dat dit sap doorgaans wordt weggegooid, verraste hem. Hij legde contact met cacaoboeren uit de Ghanese regio Ashanti. Samen vonden ze een manier om het sap op te vangen en te verwerken tot een drankje dat voldoet aan alle export vereisten.
Winst voor iedereen – letterlijk
Inmiddels koop je de drankjes van Kumasi in winkels en horeca in heel Nederland. Kumasi Drinks wil dat de cacaoboeren optimaal profiteren van de verkoop. Momenteel verdienen boeren 27% extra inkomsten per geperste kilo cacaobonen. Het bedrijf wil eigenlijk naar een regeling waarbij de boeren direct meedelen in de winst.
Het doorvoeren van winstdeling heeft haken en ogen. Het risico voor de boeren moet beperkt worden, want Kumasi wil uiteraard voorkomen dat boeren door winstdeling of mede-eigenaarschap in de problemen komen als Kumasi tegenvallende resultaten heeft of zelfs failliet gaat. Daarom adviseert Solidaridad Kumasi over een geschikt bedrijfsmodel. Wij hebben door de ontwikkeling van Oké-bananen en Kuyichi-jeans kennis over de kansen en valkuilen bij mede-eigendom van boeren.
“We streven naar een leefbaar inkomen voor de boeren waarmee we werken. We weten dat alleen het produceren van sap niet genoeg is om dat te bereiken. Daarom willen we de mogelijkheden van toekomstige winstdeling onderzoeken. ”
Linda, mede-oprichter van Kumasi Drinks
Verdienen aan een restproduct
Armoede vormt de basis van bijna alle problemen in de cacaosector, zoals ontbossing, kinderarbeid en andere schendingen van mensenrechten en arbeidsrechten. Stel, jij zou de afweging moeten maken tussen eten voor je gezin of een oude boom laten staan? Wat zou jouw keuze zijn? En wat als je moet kiezen tussen je kinderen mee laten werken of geen eten voor het gezin op tafel kunnen zetten?
Het garanderen van een leefbaar inkomen voor cacaoboeren vraagt om meerdere acties. Het diversifiëren van de inkomsten van boeren, is er daar één van. Door ook het sap van de cacaovrucht te verkopen, zijn boeren minder afhankelijk van de cacaoprijs. Daarnaast gaat het ook voedselverspilling tegen. Kumasi Drinks is er bovendien op gebrand om de gendergelijkheid te verbeteren in de gemeenschappen waar ze mee werken. Kumasi streeft naar een 50/50 verdeling in hun leveringsketen. Dit doen zij samen met een aantal partners.
Zo was het KIT al vóór de officiële oprichting bij de opzet van Kumasi Drinks betrokken. Het KIT doet impactstudies in de dorpen; onder andere naar geldstromen en leefomstandigheden van de vrouwen. Daarnaast is Rokbar één van Kumasi’s ‘beste vriendinnen’. Rokbar maakt niet alleen een chocoladereep die van A tot Z door vrouwen is gemaakt. Zij zetten zich ook in voor eerlijke kansen voor vrouwen binnen de cacaoketen in het algemeen en voor Kumasi in de gemeenschappen waar hun sap vandaan komt. Daarnaast start Kumasi dit jaar, als onderdeel van het Cocoa Origins programma, samen met hun partners een project in Ivoorkust waar ze Bean to Bar Chocolade (van Rokbar) combineren met toepassingen van cacaovruchtsap. Dit gebeurt binnen en met een cacao-coöperatie die bestuurd en beheerd wordt door vrouwen.
Zelf uitproberen?
Het motto van Kumasi Drinks is: Lekker voor jezelf en lekker voor de wereld. Kumasi Drinks wil in eerste instantie de aandacht van consumenten trekken met een lekker en aantrekkelijk product. Als ze de aandacht hebben, is er ruimte om het verhaal en het doel van het product te vertellen: boeren de mogelijkheid bieden een leefbaar inkomen te verdienen, waardoor de inkomensongelijkheid daalt.
Wil je het drankje graag zelf eens proberen? Bestel het via de Kumasi Drinks webshop. Je kan kiezen voor de Sappi of de Gassi (met koolzuur), of een mix van de twee. Op hun website kun je de verkooppunten opsporen. Dus, waar wacht je nog op? Ga lekker op het terras bij jou in de buurt genieten van een (h)eerlijke Kumasi Sappi of Gassi!