Sheaproducenten onder druk
Sheaboter wordt wereldwijd veel gebruikt in voedsel en cosmetica. Grote kans dus dat jij een product met sheaboter in huis hebt! Wat je je dan misschien niet realiseert, is dat de producenten van sheaboter onder enorme druk staan. Klimaatverandering en gebrek aan duurzame landbouw zijn funest voor de opbrengst en kwaliteit van sheaboter. Covid-19 gooit nog eens extra roet in het eten, waardoor de markt en basisvoorzieningen zijn verstoord. Slechte infrastructuur, lage opleidingsniveaus en genderongelijkheid belemmeren de toegang tot onmisbare informatie om de sheaketen duurzamer te maken, met name voor vrouwen.
Hogere inkomens en beter levensonderhoud
Solidaridad’s samenwerking met Farmers’ Voice Radio is onderdeel van een groter programma om de duurzaamheid van de sheaketen in noord Ghana te versterken. In dit bijzondere radioproject bundelen we de krachten met The Body Shop, de Lorna Young Foundation’s, Cargill Zor, Tungteiya Women’s Association en Global Shea Alliance. Door radio op een slimme manier te gebruiken, legt Farmers’ Voice Radio de macht in handen van vrouwelijke sheaproducenten. Hiermee delen ze hun kennis, ervaring en expertise via wekelijkse programma’s op lokale radiostations.
Met het project zorgen we voor hogere inkomens en beter levensonderhoud voor 10.000 vrouwen in de shea producerende gemeenschappen. Naast de Farmers’ Voice Radioprogramma’s krijgen de vrouwen ook persoonlijke training over gezondheid en veiligheid en wordt er gepleit voor betere bescherming van de sheabomen.
Positieve impact via de radio
Radio is enorm populair in Ghana: mensen hebben eerder toegang tot radio dan een tv of mobiele telefoon. Ook luisteren veel mensen in groepen naar de radio, thuis of buiten op hun erf. Het Farmers’ Voice Radio-programma Kpihi Saha (Tijd voor Shea) wordt geproduceerd in de maandelijkse bijeenkomsten van lokale vrouwelijke shea producenten, gefaciliteerd door het team van Solidaridad, Tungteiya en lokale experts. Het programma zorgt dat de stem van de sheaboter makers gehoord wordt: met een radioprogramma in de lokale taal Dagbani, uitgezonden op lokale radiostations. Ze pakken zo problemen aan die ze tegenkomen in de sheaketen: van het verzamelen van de noten tot het maken van boter en het vermarkten.
Lessen uit de praktijk
Dit project is gebaseerd op een eerdere pilot van 9 maanden van Farmers’ Voice Radio en The Body Shop, die duidelijk positieve impact liet zien op de productie van hoogwaardige sheanoten. Farmers’ Voice Radio zorgt dat de stem van vrouwelijke sheaproducenten versterkt, gehoord en gebruikt wordt om problemen uit de praktijk op te lossen. Vrouwelijke luisteraars gaven aan dat het advies van hun vrouwelijke collega’s op de radio hen het vertrouwen gaf om de productie-adviezen te volgen! We kijken ernaar uit om de lessen van de pilot in de praktijk te brengen en nog meer Ghanese sheaproducenten te bereiken.