Natuurlijk wil je dat de mensen die je outfit maakten, genoeg betaald krijgen. En dat het milieu is gespaard. Maar daarvoor moet nog veel gebeuren.
Doe je mee? Ontdek wat jij kan doen!
Ontdek welk type Sustainable Shopper jij bent!
Ben je benieuwd wat jij kunt doen voor duurzame mode? Ontdek in deze korte quiz welk type Sustainable Shopper jij bent en ontvang persoonlijke tips voor duurzame kleding.
Is jouw blinddoek al af?
Het allerduurzaamst is natuurlijk om niks nieuws te kopen! Er zijn veel leuke en simpele manieren om je outfits te vernieuwen zonder steeds nieuwe kleding aan te schaffen. Zoals eens goed kijken wat je al in huis hebt of je kleding ruilen met vrienden of familie.
En kleding shoppen kan ook op een duurzame manier. Kijk bijvoorbeeld altijd eerst of je het item dat je op het oog hebt ook tweedehands kunt vinden, of ga op zoek naar duurzame merken en winkels. We helpen je graag op weg!
Wees niet blind voor de realiteit van de textielindustrie. Kijk en deel de video.
Kunnen de mensen die jouw kleding maken wel leven van hun loon? Wees niet blind voor de realiteit van de textielindustrie. Denk na over hoe jouw kleding wordt gemaakt, kies voor duurzame alternatieven én laat jouw stem horen dat het zo niet langer kan. Bekijk de video en deel hem met je vrienden, familie en buren zodat we samen meer bewustwording creëren.
Deel op Twitter
Deel op LinkedIn
Deel op Facebook
Deel op Whatsapp
Over de campagne
Kledingfabrieken staan onder druk om zo goedkoop mogelijk te produceren. Dit leidt tot een race to the bottom waarbij mensen en het milieu schade lijden. Met ons Bottom Up! programma werken wij aan duurzame en eerlijke kledingproductie in Ethiopië, van katoenplant tot kledingrek. Bijvoorbeeld door managers van kledingfabrieken voor te lichten over de rechten van medewerkers of katoenboeren toegang te geven tot betere zaden. Dat doen we sinds 2019 samen met de Deense ngo DIEH en MVO Nederland. Daarnaast dringen we aan op wetgeving en actie van bedrijven wereldwijd. Er is al veel bereikt. En nog veel te doen.
De Bottom Up! campagne is gemaakt met financiële steun van de Europese Unie en co-financiering van het Ministerie van Buitenlandse zaken. De inhoud ervan is uitsluitend de verantwoordelijkheid van Solidaridad en weerspiegelt niet noodzakelijk de standpunten van bovengenoemde organisaties. Het Bottom Up! Consortium bestaat uit Solidaridad, DIEH (Danish Ethical Trading Initiative) en MVO Nederland.