Oneerlijke verdeling in de keten
Wereldwijd worden miljoenen textielarbeiders onderbetaald. Extreme werktijden, discriminatie en gevaarlijke werkomstandigheden komen veel voor. Vrouwen hebben het vaak het zwaarst, omdat zij minder betaald krijgen dan mannen en meestal niet de mogelijkheid hebben zich te ontwikkelen tot bijvoorbeeld leidinggevende of specialist. Overheden, bedrijven én consumenten moeten in actie komen om deze situatie te veranderen.
Nieuwe commercial
Veel Nederlanders vinden duurzaamheid belangrijk, maar bijna niemand let tijdens het kopen van kleding op duurzaamheid (Motivaction). Het aantal mensen dat daadwerkelijk kiest voor duurzame producten moet groeien. Met meer kritische consumenten zullen bedrijven meer druk voelen om hun duurzaamheidsbeleid aan te scherpen. We hebben daarom een commercial ontwikkeld om Nederlanders te bereiken die doorgaans niet zo geïnteresseerd zijn in productieomstandigheden.
Krijg gepersonaliseerd advies
Consumenten die vervolgens aan de slag willen met duurzame kleding, ontdekken dat het niet eenvoudig is. Hoe onderscheid je greenwashing van écht duurzame merken? En waar kun je het beste beginnen: consuminderen, tweedehands kleding kopen of kiezen voor innovatieve kledingmerken?
Er is geen eenduidig antwoord. Wel is duidelijk dat niet alle oplossingen bij iedereen passen. Zo is het erg duurzaam om kapotte kleding zelf te repareren, maar niet iedereen heeft een naaimachine in huis.
Om je op weg te helpen, heeft Solidaridad een quiz ontwikkeld. Na het ontvangen van de uitslag, krijg je via e-mail tips die het beste bij jouw persoonlijkheid en mogelijkheden passen.
Aan de slag met kledingfabrieken
Deze campagne wordt gefinanceerd door de Europese Unie, met co-financiering van het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Binnen het Bottom Up!-project maken de organisaties Solidaridad, MVO-Nederland en DIEH (Dansk Initiativ for Etisk Handel) zich sterk voor een duurzamere katoen en textielindustrie. Het project bevat activiteiten in de gehele keten – van consumentencampagnes tot het beschikbaar maken van biologische zaden op katoenplantages.
Het project concentreert zich op Ethiopië, een land waar de kledingindustrie in opkomst is en de problemen die de sector tekenen zich nu al manifesteren. Door de druk om zo goedkoop mogelijk te produceren ontstaat een ‘race to the bottom’ waarbij mensen en het milieu schade lijden. Lees hier meer over het project.