Bijna 90.000 mensen bereikt

De AH Foundation is opgericht in 2007. Samen met 37 groente- en fruitleveranciers in totaal 13 landen in Afrika en Zuid-Amerika zet de AH Foundation zich in voor de verbetering van de leefomstandigheden voor medewerkers, hun gezinnen en de gemeenschappen rondom die leveranciers. In 2023 heeft dit een positieve impact gehad op de leefomstandigheden van bijna 90.000 mensen.

Vertegenwoordigers van de leverancier en de omliggende gemeenschappen doen voorstellen voor projecten op het gebied van wonen, onderwijs, gezondheidszorg, persoonlijke ontwikkeling, milieu en mensenrechten. Albert Heijn en de leverancier financieren de projectkosten samen.

In Zimbabwe levert het bedrijf Selby peulen en sugarsnaps aan Albert Heijn. Samen met de AH Foundation werden de leefomstandigheden van Selby’s medewerkers verbeterd. Zo kwamen er zonnepanelen op arbeiderswoningen waardoor de energie voor hen goedkoper en stabieler werd. Hun kinderen kunnen nu ook ‘s avonds hun huiswerk maken. Daarnaast werden er 150 nieuwe woningen voor vaste medewerkers en hun families gebouwd en kwamen er slaapvertrekken met een centrale keuken voor seizoensarbeiders.

Freshkita Latin-American Perishables (FLP) uit Peru levert mango’s en avocado’s aan Albert Heijn. De AH Foundation is samen met FLP een programma gestart bij zeven scholen in afgelegen gebieden in Peru en Colombia waar de mango’s en avocado’s vandaan komen. Daarbij worden universitair opgeleide studenten aangesteld die twee schooljaren lesgeven op de lokale basisschool. Ouders worden meer bij de school betrokken en er zijn extra reken- en taallessen voor kinderen. In totaal is hiermee beter onderwijs voor ruim 3.000 kinderen gerealiseerd.

Meer projectbeschrijvingen zijn te vinden op de website van Albert Heijn.

De rol van Solidaridad

Sinds 2023 helpt Solidaridad leveranciers bij het opstellen van projectvoorstellen. We kijken hoe haalbaar de voorstellen zijn en geven advies om het project zo effectief mogelijk te maken. Ook maken we samen met de leveranciers een plan om de resultaten van het project te kunnen meten. Verder ondersteunen we de AH Foundation bij de selectie van de voorstellen, en we zorgen ervoor dat de projectadministratie op orde is. De logistieke partners van Albert Heijn onderzoeken samen met de groente- en fruitleveranciers welke invloed hun inkoopprocessen hebben op mens en milieu. De uitkomsten van die onderzoeken geven duidelijke suggesties voor verbetering. Solidaridad helpt de leveranciers bij het opstellen van nieuwe projectvoorstellen waarin die aanbevelingen meegenomen worden. 

Foto: Solidaridad directeur Heske Verburg (rechts) met Marit van Egmond (CEO Albert Heijn en Voorzitter AH Foundation)  en een Albert Heijn medewerker tijdens de kick-off van onze samenwerking in 2023.

Samenwerking met supermarkten

Supermarkten zijn een belangrijke schakel in de ketens van verschillende producten, zoals cacao, koffie, thee, palmolie en fruit. Daarom volgt Solidaridad de ontwikkelingen in de sector op de voet en spoort supermarkten aan om zich in te zetten voor een betere positie van boeren en arbeiders. Solidaridad is gericht op oplossingen en draagt daarom ook direct bij aan verbeteringen door samen te werken met onder andere Albert Heijn, via de AH Foundation.

“Het is belangrijk dat supermarkten bijdragen aan verbetering van de leef- en werkomstandigheden van hun leveranciers. We willen samen met de leveranciers in Afrika en Zuid-Amerika een verschil maken voor de boeren en arbeiders die groente en fruit produceren voor Albert Heijn.”

Heske Verburg, directeur bij Solidaridad