Problemen in de cacaosector
Wist je dat cacao stofjes bevat die je een geluksgevoel geven? Geen wonder dat je na één blokje chocola gelijk een tweede wilt! Helaas wordt cacao niet zonder problemen geproduceerd:
- Cacaoboeren krijgen meestal minder dan 10%* van de uiteindelijke verkoopprijs van chocoladeproducten. Voor merken en supermarkten ligt dit percentage veel hoger. Door deze scheve verhouding leven miljoenen cacaoboeren en hun gezinnen in armoede. Het maakt de cacaosector voor jongeren onaantrekkelijk om in te werken.
- Armoede is de belangrijkste oorzaak van kinderarbeid in de cacaosector. In Ivoorkust en Ghana werken zo’n 1.6 miljoen kinderen in de (soms gevaarlijke) cacaoteelt.
- Ontbossing, klimaatverandering en het gebruik van landbouwchemicaliën brengen de cacaoteelt in gevaar. Tegelijkertijd hebben te weinig cacaoboeren toegang tot financiering, hulpmiddelen en kennis om over te gaan op duurzame landbouw.
*Gebaseerd op onderzoeken van vóór 2023. Sinds dat jaar zijn de wereldmarktprijzen voor cacao enorm gestegen door tegenvallende oogsten in Ghana en Ivoorkust, die samen 70% van alle cacao produceren. Deze ontwikkeling beïnvloedt de waardeverdeling, maar nieuwe cijfers zijn nog niet bekend.
Oplossingen voor een duurzame cacaosector
Wil je ook in de toekomst kunnen blijven genieten van je favoriete chocoladereep? Dan moeten inkopers cacaoboeren de prijs voor een leefbaar inkomen gaan betalen. Dat betekent: genoeg inkomen om van te eten, medische zorg te krijgen, een dak boven je hoofd te hebben, kleding te kopen en wat extra om te sparen. De hoogte van een leefbaar inkomen wordt per regio bepaald.
Maar inkopers moeten méér doen dan de betaling van een leefbaar inkomen mogelijk maken:
- Risico’s delen met cacaoboeren, bijvoorbeeld via langetermijncontracten.
- Verantwoordelijkheid pakken voor misstanden, bijvoorbeeld door cacaoboeren de mogelijkheid te geven klachten in te dienen.
- Transparant zijn over deze acties, zodat er inzicht is in hun actieplannen.
Als laatste is het cruciaal dat de jonge generatie cacaoboeren meer kennis en vaardigheden krijgt om hun oogst te verbeteren, zodat de cacaosector weer aantrekkelijk wordt. Daar zetten wij ons voor in. In Ghana zijn al meer dan 10.000 jongeren opgeleid om een succesvolle plantage of bedrijf te runnen.
Hoe kan ik bijdragen?
- Kies voor chocoladeproducten waar de cacaoboer een leefbaar inkomen voor heeft ontvangen.
- Vraag merken waar de cacao in hun product vandaan komt en hoe duurzaam de productie is. Óók als ze een keurmerk hebben. Duurzaam gecertificeerde chocola is een stap in de goede richting, maar niet de oplossing voor alle problemen in de cacaosector.
- Doneer aan Solidaridad zodat we jonge cacaoboeren kunnen helpen verduurzamen. Voor € 10,- kunnen we een cacaoboer een trainingsdag in duurzame teelt aanbieden.
- Teken onze petitie voor eerlijke chocola! 93% van de chocoladeproducten die je in de supermarkt koopt, is oneerlijk. Daarom eisen wij dat eind 2025 alle chocoladeproducten in de supermarkt gemaakt zijn van eerlijke chocola. Dat wil jij toch ook?
- Kies voor chocoladeproducten waar de cacaoboer een leefbaar inkomen voor heeft ontvangen.
- Vraag merken waar de cacao in hun product vandaan komt en hoe duurzaam de productie is. Óók als ze een keurmerk hebben. Duurzaam gecertificeerde chocola is een stap in de goede richting, maar niet de oplossing voor alle problemen in de cacaosector.
- Doneer aan Solidaridad zodat we jonge cacaoboeren kunnen helpen verduurzamen. Voor € 10,- kunnen we een cacaoboer een trainingsdag in duurzame teelt aanbieden.
- Teken onze petitie voor eerlijke chocola! 93% van de chocoladeproducten die je in de supermarkt koopt, is oneerlijk. Daarom eisen wij dat eind 2025 alle chocoladeproducten in de supermarkt gemaakt zijn van eerlijke chocola. Dat wil jij toch ook?
Welke chocolademerken zijn eerlijk?
Deze merken bevorderen eerlijke en duurzame cacaoproductie:
Chocolatemakers en Original Beans zijn bean-to-bar merken. Bean-to-bar betekent dat het merk rechtstreeks duurzame cacao inkoopt van de boeren. Zo is er meer controle over het productieproces.
Chocola is eerlijk als de cacaoboer er een leefbaar inkomen aan kan verdienen. Dat is genoeg om de kosten van duurzame landbouw te dekken én om eten, kleding, onderdak, medicijnen en school te betalen.
Cacao-keurmerken
Deze keurmerken kan je tegenkomen op cacaoproducten:
- Tony’s Open Chain | In 2019 lanceerde Tony’s Chocolonely ‘Tony’s Open Chain’, een initiatief met als doel om samen met andere chocoladeproducenten een einde te maken aan uitbuiting in de cacaosector. Het is gebaseerd op 5 inkoopprincipes: (1) traceerbare cacaobonen, (2) een hogere prijs betalen, (3) langetermijnafspraken, (4) sterke boeren en (5) kwaliteit en productiviteit. De cacao in producten van Ben & Jerry’s, HEMA en The Flower Farm, maar ook in sommige huismerkproducten van supermarkten – zoals AH Delicata, ALDI Choco Changer, Jumbo en PLUS Goed Verhaal – is volgens de principes ingekocht.
- Fairtrade | Fairtrade maakt betere betalingen voor cacaoboeren mogelijk en is een voorstander van het betalen van een Leefbaar Inkomen Referentie Prijs. Maar omdat niet alle kopers dit daadwerkelijk betalen, betekent een Fairtrade keurmerk niet dat het automatisch ‘eerlijk’ genoeg is. De harde realiteit is dus dat ook met een Fairtrade premie een leefbaar inkomen verdienen niet mogelijk is. Fairtrade producten zijn wel beter dan zonder keurmerk, maar wat ons betreft moet én kan het nog eerlijker!
- Rainforest Alliance | Rainforest Alliance heeft een positieve impact op de cacao-industrie, bijvoorbeeld door hun systeem voor traceerbaarheid, de controles op goede productieomstandigheden en de ondersteuning en premiums die boeren ontvangen. Maar helaas zijn de financiële voordelen voor boeren die Rainforest Alliance-gecertificeerde cacao produceren niet groot genoeg om tot een leefbaar inkomen te komen. Een product met dit keurmerk is doorgaans duurzamer dan een niet-gecertificeerd product, maar het is niet genoeg om het ‘eerlijk’ noemen.