De aandeelhouders van Douwe Egberts (JDE Peet’s) zijn akkoord met een tekenbonus voor de nieuwe CEO Fabien Simon van tussen de 10 en 33 miljoen euro in aandelen. Terwijl koffieboeren worden onderbetaald en horecaklanten omvallen. Douwe Egberts kan dit bedrag beter gebruiken om aandeelhouderswaarde in balans te brengen met waarde voor leveranciers, klanten én de maatschappij. Het geld kan zeker beter besteed worden.
Het bonusbedrag is de helft tot driekwart van wat Douwe Egberts naar eigen zeggen jaarlijks investeert in “verantwoorde inkoop”. Deze toch al magere investering in een gezonde koffiesector – minder dan een procent van hun jaaromzet en zeven procent van de netto winst in 2019 – zou Douwe Egberts tenminste kunnen verdubbelen. Koffieboeren die aan Douwe Egberts leveren kunnen dit bedrag goed gebruiken. Veel koffieboeren verdienen minder dan een leefbaar inkomen. Met 9% van mondiale vraag naar koffie kan Douwe Egberts voor heel veel boeren een groot verschil maken en een opdrijvend effect bewerkstelligen op de wereldkoffieprijs. Zo weten we uit eerder onderzoek dat een espresso met Colombiaanse bonen voor slechts 1 cent per kopje al armoedevrij kan zijn. En voor vier cent per kopje wordt de echte prijs betaald: voldoende om alle sociale en milieukosten te compenseren.
Want ook dat zou een goede besteding zijn: de milieukosten dekken. Het bedrag kan geïnvesteerd worden in klimaatmaatregelen en bestrijding van plantenziekten die het gevolg zijn van klimaatverandering. Uit onderzoek dat de Koffiebarometer bijeenbrengt, blijkt dat bossen verdwijnen voor de koffieteelt. De echte kosten door armoede en ontbossing worden nu niet door Douwe Egberts afgerekend. Laat Douwe Egberts tenminste de echte prijs van haar koffie in kaart brengen en de voorgestelde bonus gebruiken om de sociale en milieukosten te dekken.
Ten slotte ontvangen twee Amsterdamse vestigingen van Coffeecompany, franchisenemers van Douwe Egberts, ruim zestigduizend euro subsidie vanuit de Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid. Het kan nooit de bedoeling zijn dat de belastingbetaler nu indirect meebetaalt aan de tekenbonus. Veel horecaklanten staan op omvallen en ontvangen overheidssteun. Zij kunnen een korting goed gebruiken.
Een deel van de aandeelhouders ziet terecht niks in de bonus. Laat Douwe Egberts het goede voorbeeld geven en de bonus inzetten waar die het hardste nodig is. Geef de bonus aan de boeren!
Michel Scholte, directeur True Price
Heske Verburg, directeur Solidaridad Europa
Meine van der Graaf, Futureproof Coffee Collective, MVO Nederland
Peter D’Angremond, Directeur Fairtrade Nederland
Dit artikel is op 19 november 2020 ook gepubliceerd in de Volkskrant.