De laatste cijfers van Dossier Duurzaamheid (2018) laten zien dat bijna de helft van de Nederlanders (46%) duurzame of maatschappelijk verantwoordelijke aspecten belangrijk vindt bij de aanschaf van producten en diensten. Maar liefst 36 % is zelfs bereid extra te betalen voor duurzaamheid. Dit percentage groeit al jaren. Daar willen bedrijven natuurlijk op inspelen. Gevolg: iedereen noemt zichzelf duurzaam. Maar in hoeverre dat ook echt zo is? Een kledingmerk kan bijvoorbeeld claimen duurzaam te zijn omdat het voor de bezorging aan klanten een fietskoerier inzet. Terwijl de stof van de kleding is ingekocht bij fabrieken in ontwikkelingslanden die mens en milieu schaden. Het percentage consumenten dat duurzaamheidsclaims van bedrijven wantrouwt, groeit daarom eveneens ieder jaar. Vorig jaar was dit maar liefst 43%.
Term duurzaamheid trigger voor wantrouwen
Smijten met de term duurzaamheid is dus allang niet meer genoeg. Waar deze eerst handige marketingtaal was waar bedrijven snel mee konden scoren bij hun klanten, is de term nu een trigger voor wantrouwen. Bedrijven kunnen het woord vervangen voor ‘planet proof’ of ‘toekomstbestendig’, maar waar het daadwerkelijk om gaat is dat zij hun klanten een open en eerlijk verhaal vertellen over hoe zij bijdragen aan een betere wereld. Dat zij laten zien dat zij echt iets doen, ook al gaat het nog niet op alle vlakken even goed. Juist dat wekt vertrouwen.
Traceerbaar van katoen tot kledingrek
Solidaridad helpt bedrijven graag om te verduurzamen (of om meer ‘planet proof’ of ‘toekomstbestendig’) te worden. In het kader van de Dutch Sustainable Fashion Week is ons project in Ethiopië een mooi voorbeeld. Steeds meer modemerken halen hun kleding daar vandaan. Wij willen dat deze ontwikkeling hand in hand gaat met eerlijke lonen, veilige arbeidsomstandigheden en milieuvriendelijke productie. Daarom werken we in Ethiopië aan duurzame en eerlijke kledingproductie, volledig traceerbaar van katoenplant tot kledingrek. We trainen katoenboeren en textielarbeiders in duurzame productie en veilige en eerlijke arbeidsomstandigheden. Op deze manier wordt het voor kledingmerken mogelijk af te nemen uit een productieketen die transparant is. Zij hebben inzicht in de herkomst van hun kleding en kunnen een eerlijk verhaal vertellen aan hun klanten.
Eerlijk duurt het langst
Bewuste consumenten willen niet voor de gek gehouden worden en kopen graag bij bedrijven die hun verantwoordelijkheid nemen en zich inzetten voor een betere wereld. Zoals we bij Solidaridad zeggen: bedrijven moeten onderdeel worden van de oplossing. Want eerlijk duurt het langst. En dat is erg duurzaam.