Een Valentijnskaart voor supermarkten
Op Valentijnsdag 2025 ontvangen 7 grote supermarkten in Nederland een opvallende Valentijnskaart. Aldi, Albert Heijn, Dirk, Ekoplaza, Jumbo, Lidl en PLUS krijgen de vraag voorgeschoteld: blijven jullie bij de cacaoboeren, ook als het moeilijk wordt? Namens bijna 16.000 mensen die onze petitie voor Eerlijke Chocolade hebben ondertekend én cacaoboeren wereldwijd vragen wij supermarkten om:
✅ Een leefbaar inkomen voor cacaoboeren mogelijk te maken
✅ Meerjarige samenwerkingen met boeren aan te gaan: blijf bij ze als het moeilijk wordt
✅ Transparant te zijn over inkooppraktijken en verantwoordelijkheid te nemen
Waarom deze actie?
Chocolade is een symbool van liefde, maar er gaat vaak een oneerlijke realiteit achter schuil. Veel cacaoboeren leven namelijk in extreme armoede, terwijl grote bedrijven winst maken. Supermarkten hebben een sleutelpositie in de keten: zij bepalen welke chocolade in de schappen ligt en onder welke voorwaarden deze wordt ingekocht. Door eerlijke keuzes te maken, kunnen supermarkten ervoor zorgen dat consumenten zonder zorgen van hun chocolade kunnen genieten. Chocolade waar de cacaoboeren een eerlijke prijs voor krijgen waarvan ze een fatsoenlijk leven kunnen leiden.


Doneer aan een cacaoboer 🍫
Heb je nog Valentijnsbudget over? Je liefde voor chocolade kan een cacaoboer helpen.
Doneer de winkelprijs van 1, 5 of 10 chocoladerepen aan een cacaoboer die nu geen leefbaar inkomen krijgt. Zo help je mee aan een eerlijke wereld waarin niemand tekortkomt.

Teken de petitie!
Wil jij dat jouw supermarkt eerlijke chocolade verkoopt? Dan kun je met ons in actie komen. Onderteken de petitie als je dat nog niet hebt gedaan. Samen sturen we een krachtige boodschap: eerlijke chocolade is de enige chocolade die écht bij de liefde past.
Tot alle chocolade in de supermarkt eerlijk is, kan je als consument bewuste keuzes maken. Bijvoorbeeld door te letten op het Tony’s Open Chain keurmerk. Kijk voor meer tips op onze Shop Solidair pagina over eerlijke chocola.